Saturday 20 August 2016

KEDUDUKAN AGAMA ISLAM



Bahagian I, Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan memaktupkan agama islam sebagai agama bagi Persekutuan, tetapi agama lain boleh dianuti secara aman dan harmoni di mana-mana bahagian Persekutuan. Perkata 3(2) Perlembagaan Persekutuan menjelaskan bahawa raja atau sultan ialah Ketua Agama Islam bagi negeri masing-masing. Yang di-Pertuan Agong (YDPA) akan bertindak sebagai Ketua Agama Islam bagi Pulau Pinang, Melaka, Sabah, Sawarak, dan Wilayah Persekutuan ( Putrajaya,Labuan,dan Kuala Lumpur ) bagi mewakili Raja-raja Melayu.
      Majlis kebangsaan Hal Ehwal Agama Islam telah ditubuhkan oleh Majlis Raja-Raja pada 17 Oktober 1968 bagi menyelaras pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam pada peringkat persekutuan. Antara tugas Majlis kebangsaan Hal Ehwal Agama Islam ialah menasihati Majlis Raja-Raja, Kerajaan Negeri dan Majlis Agama Negeri hal-hal berkaitan dengan hukum syarak, pendidikan Islam atau apa-apa perkara yang diajukan kepadanya dengan tujuan untuk memperbaik dan mengadakan penyeragaman dari aspek hukum syarak dan pentadbiran islam.
     Malis Agama Islam ditubuhkan di setiap negeri berdasarkan undang-undang negeri. Majlis Agama Islam berperanan untuk menasihati Raja mengenai hal ehwal agama Islam. Perkara 11 (4) memberi kuasa kepada undang-undang negeri dan undang-undang Persekutuan untuk mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa iktikad atau kepercayaan agama lain kepada orang yang menganuti agama islam. Hal ini menunjukkan bahawa penganut agama lain tidak bolrh menyebarkan agama mereka kepada orang islam. Perkara 12 (2) pula memperuntukan kuasa kepada Persekutuan atau sesuatu negeri untuk menubuhkan atau menyenggara institusi Islam serta membiayai perbelanjaan dalam mengadakan atau membantu agama Islam. 
     Hukum syarak dan undang-undang bagi agama Islam termaktub dalam Seksyen 1 bagi Senarai Negeri dalam Jadual ke-9 Perlembagaan Persekutuan perkara-perkara yang berkaitan dengan agama Islam berada di bawah kuasa Perundangan Negeri adalah seperti berikut:-
a)      Perwarisan ( berwasiat dan tidak berwarisat )
b)      Munakahat ( pertunangan, perkahwinan, penceraian, mas kawin, nafkah dll )
c)      Wakaf dan takrif serta pengawalseliaan amanah khairat.
d)      Adat istiadat Melayu
e)      Zakat, Fitrah dan Baitulmal
f)       Masjid atau tempat solat awam
g)      Mengadakan hukum bagi kesalahan yang dilakukan oleh orang Islam terhadp rukun Islam ( kecuali perkara yang termasuk dalam Senarai Perekutuan )
h)      Keanggotaan, susunan dan tatacara Mahkamah Syariat
i)        Mengawal pengembangan dokrin dan kepercayaan dalam kalangan penganut agama islam.
 


HAK KEBEBASAN AGAMA








No comments:

Post a Comment